“NYI INTUNG”
1.
Ringkasan
Carpon “Nyi Intung”
Jang Idang jeung Jang Seyu teh dua rumaja anu umumna
kakara nincak dalapan welas taun, duanana sarua sakola di SMK Negeri Situraja
bagean mesin, enya mun baheula mah sakola STM mesin tea meureun. Maranehna
kakara naek ka kelas tilu, aya libur panjang ampir kana tilu mingguna, jadi
harita duanana ngarit nyiar jukut isuk-isuk, da sanggeus sakola bubar.
“Yu, geus jam sapuluh sigana mah, jaba carangka wadah jukut
geus pinuh, bisi teu kabagean juma’ahan, hayu balik...,”ceuk Jang Idang ngajak
balik ka Jang Seyu. “Ah, jung bae rek balik mah ti heula Jang, uing mah cape
rek reureuh heula di dieu, keun bae lah juma’ahan mah, minggu hareup ge aya
keneh sugan,” walon Jang Seyu bari goloyoh asup ka saung, goledag ngedeng na
palupuh, kerelek heay.
Jang Idang geuwat manggul carangka nu metet ku jukut
pikeun embe piaraanana. Jang Idang mah tara pisan tinggaleun juma’ahan teh,
atuh harita ge indit ngaritna rebun-rebun keneh pisan da sieun teu kabagean
juma’ahan. Panan Jang Idang mah sok inget bae kana kasauran guru ngajina jeung
papagah indung-bapana sabisa-bisa omat ulah ninggalkeun solat juma’ah, kudu
solat bareng jeung jenuk batur balarea di mesjid desa.
Kira-kira wanci jam dua beurang. Nu nyegrek di saung
sawah, nu teu kungsi juma’ahan, nyaeta Jang Seyu tea nguningan hudang, hudang
soteh sigana bane bae pedah beuteungna ngurubek hanyang dijejelan sangu, lapar
sigana mah Jang Seyu teh. Ditengah perjalanan Jang Seyu papanggih jeung Nyi
Intung, rorompokna di Lebak Sarti teras Jang Seyu nyimpang ka rorompok na Nyi
Intung kusabab Jang Seyu bade dipangnyangukeun jeung dipangnyambelkeun nu pedo.
Rengse dahar, Jang Seyu ngarasa tunduh deui, sigana pangaruh teluh kejo, teu
katahan Jang Seyu geus nyegrek deui na bale-bale handapeun rungkun kembang.
Bada magrib, Bi Cucu gegerewekan bari muru imah na Jang
Idang . Nanyakeun kamana ari Jang Seyu naha sakieu geus bada magrib nu ngarit
can balik-balik. “Kumaha atuh ieu teh Kang Hasyim? Jig atuh teang Nyi Tirah,
urang tanyakeun panan panuduhan Nyi Tirah mah arang langka salah sok meneran
bae,”omong Bi Cucu kang Mang Hasyim. “Mendingan ka Ajengan Holil lain ka Nyi
Tirah atuh Ma, “walon Mang Hasyim. Ceuk Nyi Tirah mah cenah Jang Seyu teh keur
di sumputkeun ku bangsa siluman di tempat anu suni. “Sok mangga urang
ngado’anheula sangkan urang mendak pituduh, rengse ngado’a urang tuturkeun
kamana ieu palidna cai nyusu, da geuningan siga aya tapak suku anyar ,“saur
Ajengan Holil.
Jang Seyu kapanggih keur nyegrek sare di Lebak Sarti lain
dina bale-bale, tapi dina luhureun batu nu lempar handapeun dapuran haur nu
oyodan, lain handapeun rungkun kembang. kareret ketempo ku Jang Seyu sesa
dahareun, ningan lain sangu, lain beuleum lauk asin, lain sambel jeung lalab,
tapi ningan mangrupa tai munding, catang garing, bangke kadal jeung pucuk
saliara. Si horeng disebut Nyi Intung teh pedah orayna buntung. Teu kungsi
dipaehan da saur ajengan Holil ulah, keun bae cenah da sarua mahluk pangeran,
nu penting urang ulah tinggaleun juma’ahan sanajan keur gawe di sawah ge.
Ti harita Jang Seyu tara tinggaleun juma’ahan, malah mah
ngarit poe kemis sok dua tikel, da embungeun ngarit na poe juma’ah. Manehna
embung panggih deui jeung Nyi intung, Oray siluman nu pangparapatan liarna ka
handapeun tangkal picung, lebah lamping landeuheun lemburna. Pangpangna mah
ketah Jang Seyu teh sieuneun meunang bebendon Allah Ta’ala.
2.
Tema
carpon “Nyi Intung”
Tema anu aya dina carpon ieu nyaeta “salaku umat muslim,
urang kudu taat jeung ngajalankeun parentah agama supados dijauhkeun tina
marabahaya jeung gangguan mahkluk gaib”.
Teguran anu dipaparkeun dina carpon ieu didugikeun ku
tokoh “Jang Seyu”, anu diajak ku sobatna nyaeta Jang Idang kanggo
ngalaksanakeun solat juma’ah tapi Jang Seyu kalah sare disaung. Teu lila Jang
Seyu teh papanggih jeung Nyi intung teras manehna teh nuturkeun dugi kasasar di
Lebak Sarti nyaeta rorompokna Nyi Intung anu sihoreng teh siluman oray.
3.
Alur
carpon “Nyi Intung”
Jang Idang ngajak ka Jang Seyu kanggo ngalaksanakeun solat
juma’ahan tapi Jang Seyu nolak ajakan Jang Idang teras Jang Seyu papanggih
jeung Nyi Intung di tengah-tengah perjalanan bade uih. Bada magrib Jang Seyu
kapanggih keur nyegrek sare di Lebak Sarti lain dina bale-bale, tapi dina
luhureun batu nu lempar handapeun dapuran haur nu oyodan, lain handapeun
rungkun kembang. Sedengkeun Nyi Intung nyaeta Siluman Oray anu teu boga sirah.
Alur carpon ieu nyaeta
sabab-akibat.
Jang Seyu nolak ajakan Jang Idang solat juma’ahan di
masjid jeung milih sare disaung, pas hudang sare Jang Seyu ngarasa lapar, di
perjalanan bade uih ka bumi Jang Seyu papanggih jeung Nyi Intung anu nawaran
Jang Seyu nyimpang ka rorompokna di Lebak Sarti. Teras Jang Seyu dibere sangu
haneut jeung sambel ku Nyi Intung sihoreng kareret ketempo ku Jang Seyu sesa
dahareun, ningan lain sangu, lain beuleum lauk asin, lain sambel jeung lalab,
tapi ningan mangrupa tai munding, catang garing, bangke kadal jeung pucuk
saliara. Akibatna Jang Seyu ngagegerkeun
warga sakampung. Jang Seyu kapanggih di Lebak Sarti keur nyegrek sare di luhur
bale-bale, tapi dina luhureun batu nu lempar handapeun dapuran haur nu oyodan,
lain handapeun rungkun kembang.
4.
Unsur-unsur
alur
Unsur-unsur galur anu dihadirkeun ku pengarang dina “Nyi
Intung” nyaeta (1) konflik (2) pembayangan (3) pendukung (suspensi).
Konflik anu dilukiskeun pengarang dina carpon ieu nyaeta
Jang Seyu ngiclik nuturkeun Nyi Intung, carangka jukutna teu kungsi dibawa,
teras Jang Seyu teh singgah dirorompokna Nyi Intung pikeun kasarean dina
luhureun bale-bale. Bada magrib Bibi Cucu
nanyakeun Jang Seyu ka Jang Idang “naha sakieu geus magrib nu ngarit can
balik-balik”.
Pembayangan anu dilukiskeun pengarang dina carpon ieu
nyaeta Jang Idang ngawartosan Jang Seyu “Ih ilaing mah Yu, ulah sok sosorangan
di tengah sawah wanci juma’ahan siah sok di sered korod,” ceuk Jang Idang.
Kira-kira wanci jam dua beurang di tengah-tengah perjalanan Jang Seyu pependak
Jeung Nyi Intung, wanoja anu geulis si horeng teh siluman oray anu buntung
sirahna.
Pendukung (suspensi) anu dilukiskeun pengarang dina carpon
ieu nyaeta “Jang Seyu naha sakieu geus bada magrib nu ngarit can balik-balik,
ceuk Bi Cucu”.
“Bi, ku uing ge ge di
ajak balik Seyu teh, tapi kalah kah sare di saung sawah, ceuk Jang Idang ka Bi
Cucu”.
“Alah palangsiang
kasarean kamailnaan di saung sawah, ceuk Bi Cucu ka Mang Hasim. Bada Isya geus
balik Mang Hasim ti Lebak Cicapar, bari lapur Jang Seyu teu kabawa. Jang Seyu kapanggih di Lebak
Sarti keur nyegrek sare di luhur bale-bale, tapi dina luhureun batu nu lempar
handapeun dapuran haur nu oyodan, lain handapeun rungkun kembang.
Bentuk alur anu dituturkeun ku pengarang dina carpon” Nyi
Intung” ngagunakeun pola galur lurus.
Galur nyaeta kajadian anu disusun tina model pembesaran awal-tengah-akhir. Anu
diwujudkeun dina ekspresi-komplikasi-klimaks-peuleuraian-penyeleusaian (Ambrams
dalam Pradopo, dkk. 1985: 17). Carita Nyi Intung ngagunakeun pola galur lurus,
jadi tiasa digambarkeun ku diagram : A-B-C-D-E ..............Z. Carita diawalan
ku gambaran situasi di tengah poe Jang Idang ngajak Jang Seyu solat juma’ahan
tapi Jang Seyu na kalah sare di saung. Carita ieu diakhiran ku Jang Seyu diajak
ka Lebak Sarti ku Nyi Intung sihoreng Nyi Intung teh Siluman Oray nu buntung
sirahna.
Kualitas galur carpon “Nyi Intung” ieu berdasarkeun
kualitas galurna kaasup galur rapat henteu manggihan ayana panyimpangan
pandangan jeung komentar diantara galur carita. Unggal kajadian anu disuguhkeun
pengarang dina carita ieu loba kaitanna. Eta teh sababna carpon ieu disebut
galur rapet.
5.
Penokohan
Tokoh protagonis dina carpon “Nyi Intung” nyaeta Jang
Seyu. Tokoh ieu kaasup tokoh anu datang dina lapisan sosial biasa.
Tokoh antagonis nyaeta Jang Idang, Ema, Abah, Kyai Holil,
Nyi Tirah, Warga Sakampung jeung Nyi Intung, tokoh-tokoh antagonis kaasup kana
status sosial biasa.
·
Jang Seyu nyaeta budak anu males jeung
lalai kana parentah agama. Hal eta tiasa urang singkap dina kutipan di handap
ieu.
“Ah, jung bae rek balik mah ti heula Jang, uing mah cape
rek reureuh heula di dieu, keun bae lah juma’ahan mah, minggu hareup ge aya
keneh sugan,” walon Jang Seyu bari goloyoh asup ka saung, goledag ngedeng na
palupuh, kerelek heay.
Jang seyu tobat, getol ibadah, jeung rada borangan. Hal
eta tiasa urang singkap dina kutipan di hanndap ieu.
Ti harita Jang Seyu tara
tinggaleun juma’ahan, malah mah ngarit poe kemis sok dua tikel, da embungeun
ngarit na poe juma’ah. Manehna embung panggih deui jeung Nyi intung, Oray
siluman.
· Jang Idang nyaeta bu dak anu bageur,
getol ibadah, jeung taat kana parentah agama jeung kolot. Hal eta tiasa urang
singkap dina kutipan di handap ieu.
Jang Idang geuwat manggul carangka nu metet ku jukut
pikeun embe piaraanana. Jang Idang mah tara pisan tinggaleun juma’ahan teh,
atuh harita ge indit ngaritna rebun-rebun keneh pisan da sieun teu kabagean
juma’ahan. Panan Jang Idang mah sok inget bae kana kasauran guru ngajina jeung
papagah indung-bapana sabisa-bisa omat ulah ninggalkeun solat juma’ah, kudu
solat bareng jeung jenuk batur balarea di mesjid desa.
· Nyi Intung nyaeta jelema anu getol,
bageur, tapi ngabohong da Nyi intung mah lain manusia si horeng teh siluman
oray. Hal eta tiasa urang singkap dina kutipan di handap ieu.
Pakarangan imah teuing ku resik beresih, lalenang, matak
betah malah aya bale-bale na handapeun rungkun kembang keretas, matak genah mun
rek ngadon reureuh teh
“Nyi Intung asup ka imahna teu ngadagoan heula jawaban
Jang Seyu, tapi teu lila geus kaluar deui bari nanggeuy baki nu dieusian ku cai
teh haneut jeung wajit kalapa nu dibungkusan ku kararas daun cau. “Sok A
ngleueut heulanya, abdi rek neraskeun heula damel didapur, sok lah santey we
lah A di dieu mah da moal aya nu ngaganggu, “bari jung Nyi Intung balik deui ka
dapurna, teu kungsi lila kaangseu beuleum lauk asin mani melenghir.
Oray buntung hideung sagede bitis ngaringkuk. Sihoreng
disebut Nyi Intung teh pedah orayna buntung.
· Indung-bapana Jang Seyu nyaeta indungna
Jang seyu percaya kana dukun, Nyi Tirah sedangkeun bapana percaya kana ajengan,
ajengan Holil. Hal eta tiasa urang singkap dina kutipan di handap ieu.
“Kumaha atuh ieu teh Kang Hasyim? Jig atuh teang Nyi
Tirah, urang tanyakeun panan panuduhan Nyi Tirah mah arang langka salah sok
meneran bae,”omong Bi Cucu kang Mang Hasyim. “Mendingan ka Ajengan Holil lain
ka Nyi Tirah atuh Ma, “walon Mang Hasyim.
·
Nyi Tirah nyaeta jelema pinter atawa
paranormal. Hal eta tiasa urang singkap dina kutipan di handap ieu.
Ceuk Nyi Tirah mah cenah Jang Seyu teh keur di sumputkeun
ku bangsa siluman di tempat anu suni.
·
Ajengan Holil nyaeta jelema anu sholeh.
Hal eta tiasa urang singkap dina kutipan di handap ieu.
“Sok mangga urang ngado’anheula sangkan urang mendak
pituduh, rengse ngado’a urang tuturkeun kamana ieu palidna cai nyusu, da
geuningan siga aya tapak suku anyar ,“saur Ajengan Holil.
Watak tokoh protagonis,
bentukna watak bulat awalna Jang Seyu nyaeta budak anu males, hese ibadah, teu
patuh kana nasehat kolot, saenggeus papanggih jeung Nyi Intung Jang Seyu jadi
rajin ibadah jeung teu pernah katinggaleun solat juma’ah.
6.
Latar
Aya 3 jenis latar anu
ngadukung proses kajadian dina carpon “Nyi Intung”
a. Kebon
jeung sawah
b. Lebak
Cicapar, kampung Jang Idang jeung Jang Seyu
Tidak ada komentar:
Posting Komentar